Ramadan Mubarak

Millioner av muslimer over hele verden starter Ramadan i dag. For muslimer er ramadan en religiøs plikt. De vil faste fra soloppgang til solnedgang hver dag i en hel måned. Det kreves i tillegg også seksuell avholdenhet og det er heller ikke tillatt å røyke i denne perioden. Man skal be fem ganger om dagen, være ekstra snill mot sine nærmest og dele med de som ikke har så mye som en selv. Ramadan skal være en åndelig og kroppslig renselsesprosess. Men det er også en tid for glede og samvær med familie og venner. Mat er en viktig del av ramadan. Ramadan har to måltider i løpet av et døgn, en frokost (suhur) og en middag (iftar).

Måltidet ved solnedgang kalles for iftar. Det er alltid høye forventninger knyttet til dette måltid også av barn og andre som ikke faster. Iftar er et festmåltid som deles med hele familien. I Marokko brytes fasten vanligvis med dadler, juice og søtsaker som gir det lille sukkerkicket man trenger etter en dag uten mat. En solid skål tomat og linsesuppe harira blir servert for å stilne sult og gjennopprette energien. Etterfulgt av egg, stekt fisk, taginer, flatbrød og store mengder søte dryppende honning/ sirupkaker som forberedes i god tid før Ramadan.

Er du en av dem som skal faste er det lurt å huske på at det er lett å spise mer enn man pleier under Ramadan. Det høres sikkert rart ut, men vektøkning er veldig vanlig i  fastemåneden. Det er viktig å velge sunne næringsrike alternativer og at man ikke overspiser når kvelden kommer.

En sunn Iftar behøver ikke å gå utover tradisjoner. Man kan bryte fasten med dadler og et glass vann, og redusere søtsakene. En varm næringsrik suppe er perfekt for å tilføre kroppen væske og energi. Å spise suppe og salat vil også forhindre overspising senere. Vær kreativ med salaten din. Bruk fargerike grønnsaker og frukt. Skal man servere flere retter er det bare å huske på at balanse og moderasjon er nøkkelen til sunn ernæring.

Noen tips:
En balansert hovedrett ved Iftar bør inneholde kilder til karbohydrater som ris, pasta, eller poteter, samt en form for protein som kjøtt, kylling, fisk, belgvekster i tillegg til grønnsaker. Spis sunn fett som avokado, nøtter, nøttesmør, olivenolje, oliven. Det vil holde deg lengre mett en usunn fett. Ikke glem å drikke rikelig med vann og  unngå mat som er for sterkt krydret eller salt.  Spis mer frukt og grønnsaker!

Suhur som er måltidet før soloppgang er også et viktig måltid i Ramadan. Det skal styrke kroppen for dagen og kan gjøre det å faste lettere å holde ut. Sett sammen frokosten av grove kornprodukter, magre meieriprodukter, frukt, bær, avokado, juice eller lag en næringsgsrik shake som denne http://aichasmat.no/suhur-shake/å starte dagen med. Bli inspirert til å velge god og sunn mat i fastemåneden Ramadan og ta en titt på et utvalg oppskrifter jeg har samlet her eller finn andre i oppskriftsregisterert mitt.

Les også mer om sunn mat og ramadan her : https://helsenorge.no/ramadan/mat-og-drikke-under-ramadan og om hvordan du tar vare på helsen din underrRamadan her :https://helsenorge.no/ramadan/rad-om-ramadan-og-helse

SUPPER:

MAROKKANSK RAMADANSUPPE HARIRA

 

GRESSKARSUPPE MED PARMESAN

 

KREMET BROKKOLISUPPE MED KOKOSMELK OG KIKERTER

LINSE OG GULROTSUPPE

 

SALATER:

VANNMELON OG TOMATSALAT

 

AUBERGINSALAT MED YOGHURT OG GRANATEPLER

 

MANGOSALAT MED CHILI OG KORIANDER

 

KLASSISK MAROKKANSK TOMAT OG AGURKSALAT

 

MIDDAGSRETTER:

MAROKKANSKE BLÅSKJELL I TOMATSAUS MED KIKERTER

 

PASTA ARRABIATA MED AUBERGINER

 

KYLLINGTAGINE MED APRIKOSER OG MANDLER

 

LAKS MED ASPARGES OG URTESMØR MED WASABI

 

SPAGETTI MED SOLTØRKETE TOMATER OG AVOKADO

 

HUMMUS I ALLE VARIANTER TIL SNACKS OG HOVEDRETTER:

 

SUHUR (FØR SOLOPPGANG)

SUHURSHAKE

 

CHUNCKY GUACAMOLE MED EGG

 

PEANØTTSMØR OG BANANGRØT MED KANEL

FROKOSTMUFFINS

 

HAVREGRØT MED TRANEBÆR OG NØTTER

 

OVERNATTGRØT/KJØLESKAPSGRØT

Ingen kommentarer